Startsida Om oss Behandlingar Priser Kontakt

Svensk klassisk massage

Den Svenska klassiska massagen är känd och populär världen över. Den är en variationsrik massagemetod som går att använda till alltifrån en lätt avslappningsmassage till tuff och djupgående massage.
På 1800-talet utarbetade svensken Per Henrik Ling (1776-1839) denna massageteknik som i dag går under rubriken svensk massage eller klassisk massage. Ling ville skapa en massageteknik som efterliknade rörelserna i den Svenska gymnastiken och andra träningsformer för att stimulera blodcirkulationen, stärka musklerna och skapa en bättre balans mellan muskler och skelett.
Genom knådningar, glidningar och tryck löser massagen upp spänningar i kroppen och ger en behaglig avslappning. Regelbunden massage håller borta trötthet och smärta i axlar, rygg och nacke. Massagen uppges ha en verkan både på kroppsliga och emotionella faktorer, såsom ökat lymfflöde och ökad blodcirkulation (smärtor och trötthet beror ofta på en lokal blodbrist som motverkas av massagen) och sammanväxningar och knutor i musklerna motverkas. Även hormonutsöndringen påverkas.

Massage används vid t.ex. muskelspänningar, ryggskott, nackspärr, träningsvärk, svullnader orsakade av dålig Lymfcirkulation, muskelknutor och som allmänt avslappnande och uppmjukande behandling.
Svensk klassisk massage
Massagens primära effekter